מה היה לנו ב 2012


1980
כשהייתי ילדה, בלי שמלה אדומה ושתי צמות, אלא עם זנב סוס,  ממושקפת ועם גשר על השיניים נטול גומיות צבעוניות,  הבילוי השבועי האולטמטיבי היה הספריה העירונית ואחר כך ארוחת ערב בפלאפל ציון. שם גם פגשתי את אחד מהוריי שליוה אותי ואת אחי, או את חברותיי לאורך רחוב שבזי, עד הבית וסדר המאורעות היה כדלהלן:  מקלחת , הכנת מערכת ולישון. מכונית לא היתה לנו, רק אופניים לאבי ואנחנו על קו 11 מה שנקרא,  הליכה מהנה בכל עונות השנה.

2012

שלושה עשורים עברו והיום הבילוי הוא של הבת שלי. דור הולך ודור בא וכמעט שום דבר לא השתנה. גם לה יש סדר יום דומה לשלי. ביקור בספריה,   אחר כך קניון, פיצה הפתעה וגלידה וסדר האירועים בבית כדלקמן: צופים ב"שמיניה", אחר כך מכינים מערכת ולבסוף מקלחת ושינה, 9 בערב נשיקה , לילה טוב ונדבר מחר.



בתי ואני דומות מאוד באהבה שלנו לעולם הספר. בזמן שהיא קראה את שקשוקה , אני קראתי  את סופשבוע שישנה את חייך.  בסתר לבי, עודדתי אותה לקרא ונפעמתי מהדומה ומהשונה של שתינו. פער של מספר עשורים ובכל זאת,  אותה חוויה של הנאת הקריאה השתמרה בזכות אותה הספריה.  יחד עם זאת,  הטכנולוגיה השתנתה ועדיין מקנן בי חשש עצום , שהילדים יפסיקו לקרא בגלל המסכים המרצדים.

וזה ההבדל ביני ובין בתי, אני צפיתי במסכים שחור לבן, במהירות של צב ללא יכולת אינטראקטיבית ופיניתי זמן לקרא. ליתר דיוק רכשתי זאת מהוריי. בתי, אלופת המשחק temple run, צוברת נקודות באקולוקו ועדיין קוראת ספרים. ובכל פעם שהיא שואלת אם ספר חדש הגיע לספריה, אני מפנה אותה לקטלוג שלנו כדי לבדוק ומתרגשת מחדש. 





מתוך החוויה האישית שלי וכדי לשמר את החוויה של הספריה, החלטתי להוסיף שירות חדש בספריה - הדרכת תלמידי בית ספר. כמו בתי, גם התלמידים מגיעים לחדר המחשבים ושני דברים מעניינים אותם: סרטים ופייסבוק. חשבתי איך בכל זאת אפשר לנצל את משאב הרביצה בכדי לגרום להם להיות אלופי מדיה חברתית. החלטתי על סילבוס קצר ויעיל, כמעט כמו סטטוס מוצלח בפייסבוק: כל כתה מגיעה שלוש פעמים להדרכה בספריה ולומדת כיצד לחפש בקטלוג הספריה, קצת על מאגרי מידע וחיפושים בגוגל ולבסוף מפגש חוויתי , הצגה לדוגמא.






בשבועיים האחרונים גדשו את הספריה  6 כתות פלוס 4 כתות המגיעות במסגרת פרוייקט אחר,  קריאת מדף , תכפילו ב30 ותבינו מה קורה פה, כל שבוע (!). איזה כיף, איזה בלאגן של שעות בוקר וצהריים מוקדמות.




תודה לצוות הספריה. 



תגובות

  1. מקסים! ומרגש לקרא . אני תמיד אומרת : ילדים שרואים הורים קוראים , יהפכו לקוראים בעצמם . הכל מגיע מהבית .
    הפעילות עם בית הספר מעוררת השראה .
    כל הכבוד ריקי !
    את אלופה !

    השבמחק
    תשובות
    1. הי שרה, תודה רבה אכן קבלתי דוגמא מופלאה מההורים שלי ואני מתרגשת לקרא את התגובה שלך.

      מחק
  2. ריקי, זה באמת מקסים. ולא רק הפעילויות, אלא - ואולי בעיקר - ההתלהבות שלך ממה שאת עושה. וברוח תחילת השנה - מאחלת לך המשך עשייה והתלהבות.

    השבמחק
    תשובות
    1. ורדה יקרה, תודה על האיחולים, איזה כיף לקבל ממך אנרגיות נפלאות . בהצלחה גם לך.

      מחק

הוסף רשומת תגובה